Robotterne kommer

 
torsdag D. 20. april 2017, kl. 13.56
1.htx er blevet klogere på kunstig intelligens efter et længere forløb om robotter. De har diskuteret etik, lavet beregninger og programmeret - og de har spist en robotkage, som deres dansklærer overraskede dem med.
Af Mette Brandt-Petersen

I 1.u er alle optaget af at se film på deres computere. Timen er i fuld gang, og klassens dansklærer Brian Saugberg fortæller, at filmene er ikke blot vises for underholdningens skyld. Med øjnene fæstnet til skærmene skal eleverne notere, hvordan de bliver påvirket af filmen. Et slags feltarbejde, som skal udmunde i en ny filmteori, der fokuserer på publikums følelser, når de ser filmen.

Baggrunden for den innovative og anderledes danskopgave er et omfattende forløb i SO (Studieområdet), der er et særligt fag på htx. Forløbet handler om robotter, som eleverne skal beskæftige sig med i både dansk, matematik og teknologi. Dermed bliver emnet behandlet fra flere sider - lige fra de praktiske, teknologiske udfordringer til de etiske dilemmaer ved kunstig intelligens.

Robotter i film

”Robocop” er udgangspunktet for elevernes arbejde i dansk, og selvom det er en film, der har mange år på bagen, er den faldet i htx-elevernes smag:

- Når vi ser film i skolen, plejer de at være kedelige, så det har været fedt, sjovt og spændende at skulle arbejde med en actionfilm, fortæller Rasmus, og Natalia fortsætter:

- Filmen er fra 1987, så vi skulle både tænke over, hvordan den blev modtaget, da den kom frem, og hvordan vi oplever filmen i dag. Der er jo sket meget med fx special effects, så vi har forsøgt at se det fra begge sider.

- Ja, hvordan reagerer seerne på filmen, og hvad får den dem til at tænke og føle? Det er dét, vores nye analysemodel skal forklare, forklarer Jacob.

Kompliceret teknologi

I matematik har 1.u arbejdet med matematikken bag en robotarms bevægelse, og i teknologi har eleverne fremstillet og programmeret en robotarm. I den forbindelse har klassen været på virksomhedsbesøg ved Technicon for at få inspiration til deres projekter.

- Vi har fået et indblik i teknologien, og hvordan den kommer til at ramme og påvirke os. Vi har også fundet ud af, at det er rimelig svært at lave robotarme. Det er ”jo bare en arm, der bevæger sig”, men der ligger utrolig meget komplekst arbejde bag, siger Simon.

- Det har også været fedt at arbejde i grupper og reflektere sammen. For hvordan griber man lige et så stort projekt an, tilføjer Natalia.

Så et spændende forløb om robotter?

- Ja, lyder det overbevisende fra htx-eleverne, der samtidig afviser, at de er blevet bestukket af dansklærerens flotte robotkage, der venter dem i slutningen af timen…

Herunder kan du se flere billeder fra dansktimen, hvor eleverne lavede feltarbejde til deres nye filmteori:

RobotterRobotterRobotter